Glossary

OAAAQA Glossary of Terms and Acronyms

Welcome to the OAAAQA Online Glossary!

This Glossary targets three main audiences, namely; higher education institutions (HEIs); OAAAQA External Review panel members; and other stakeholders including, higher education students, employers, the professions, supervising ministries, institutional affiliates, and the public in general.

As the Glossary aims at building some common understanding regarding the External Quality Assurance (EQA) activities performed by the OAAAQA, it has been limited to the key terms describing the main activities and/or processes in which any of the abovementioned stakeholders may be involved, such as Quality Audit, Institutional Standards Assessment, Programme Standards Assessment, GFP Quality Audit.

For these reasons, the terms included in this Glossary are based on terminology and definitions developed for OAAAQA Manuals and policy documents. They have been largely selected through public consultations and other forms of feedback. To reflect international standards, the OAAAQA Glossary terms have also been benchmarked against various external sources (click here for more information).

As a public document addressed to audiences with differential backgrounds in QA and/or management, the wording of the definitions has been deliberately set at the simplified where possible, but without undermining the technical complexity of the concepts and/or procedures described.

The Glossary is intended as a dynamic document: it shall continue to grow in tandem with the growing responsibilities of the OAAAQA, and the expanding scope of its EQA activities. More new terms will be added in due course, while some concepts may undergo changes, in response to the conceptual adjustments OAAAQA makes from time to time. 




Academic Accreditation
الاعتماد الأكاديمي
Academic Accreditation
A formal, periodic, external quality assurance  process, undertaken by a national or international body with a formal remit to undertake assessment of educational  institutions and/or programmes, which determines whether or not a defined set of standards has been met. The assessment body is external to- and independent from- the institution. Accredited status is conferred by this body for a defined period of time.  
الاعتماد الأكاديمي
عملية ضمان جودة رسمية ودورية، تقوم بها جهة خارجية وطنية أو دولية مفوضة رسميا بتقويم مؤسسات أو برامج تعليمية أو كليهما؛ لتحديد مدى استيفاء جملة من المعايير المحددة. وتكون الجهة التي تقوم بعملية التقويم من خارج المؤسسة ومستقلة عنها، وتمنح صفة الاعتماد الأكاديمي لمدة زمنية محددة
Academic Standards
المعايير الأكاديمية
Academic Standards
The specified levels of knowledge and skills students are expected to achieve at given stages of their education.

المعايير الأكاديمية
المستويات المحددة من المعارف والمهارات التي  يتوقع من الطلبة تحقيقها في مراحل معينة من تعليمهم.
Accreditation Certificate
شهادة اعتماد
Accreditation Certificate
A certificate issued by the OAAA providing confirmation that an HEI/programme is ‘Accredited’. This certificate is valid for 5 years, after which the HEI/programme needs to undergo Reaccreditation. 

شهادة اعتماد
شهادة تصدرها الهيئة العمانية للاعتماد الأكاديمي لإثبات حصول مؤسسة تعليم عال/برنامج على وضع "معتمد". تمتد صلاحية هذه الشهادة لخمس سنوات، تخضع بعدها المؤسسة/البرنامج إلى عملية إعادة اعتماد
Accreditation Outcome
نتيجة عملية الاعتماد
Accreditation Outcome
The OAAA Board- approved result of an HEI’s Standards Assessment. 

نتيجة عملية الاعتماد
النتيجة التي يعتمدها مجلس إدارة الهيئة العمانية للاعتماد الأكاديمي بعد خضوع مؤسسة التعليم العالي لعملية تقويم مقابل المعايير
Accreditation Outcome Deferred
تأجيل نتيجة عملية الاعتماد
Accreditation Outcome Deferred
The temporary postponement of a decision on an Accreditation Outcome of an HEI for up to 3 months. This deferral is meant to allow the HEI to take action as evidence of meeting the requirements of one or more Standards.
تأجيل نتيجة عملية الاعتماد
تأجيل مؤقت لاتخاذ قرار يتعلق بنتيجة اعتماد مؤسسة تعليم عال لفترة أقصاها ثلاثة أشهر. ويهدف هذا التأجيل إلى منح المؤسسة الخاضعة للتقويم مهلة إضافية لاتخاذ إجراءات تبرهن من خلالها على استيفائها لمتطلبات معيار أو أكثر
Additional Supporting Materials (ASMs)
مواد مساندة إضافية
Additional Supporting Materials (ASMs)
Materials submitted by an HEI after the External Quality Assurance (EQA) Submission
مواد مساندة إضافية
مواد مساندة تسلمها مؤسسة تعليم عال بعد تسليمها وثيقة الدراسة الذاتية/ طلب التقويم مقابل المعايير
Aims
أهداف
Aims
Broad statements that set out the intention and purpose of the unit, module, course or programme.
أهداف
تعبيرات عامة تحدد مقاصد وأغراض وحدة أو مساق أو مقرر أو برنامج.
Alignment [of a qualification to the OQF]
مواءمة مؤهل [مع الإطار الوطني للمؤهلات]
Alignment [of a qualification to the OQF]
An evaluation of a Foreign or International qualification against the Alignment Criteria and the OQF Level Descriptors to determine the OQF Level that the qualification aligns to and, if applicable, the comparable OQF Credit Value of the entire qualification.
مواءمة مؤهل [مع الإطار الوطني للمؤهلات]
عملية تقييم مؤهل أجنبي أو دولي مقابل مقاييس المواءمة مع الإطار الوطني للمؤهلات، والمُحددات الوصفية لمستويات الإطار الوطني للمؤهلات؛ لتحديد المستوى الذي تتم مواءمة المؤهل معه، وحيثما كان ذلك منطبقا، لتحديد مقدار الرصيد المعتمد المماثل للمؤهل بأكمله.
Appeals Committee Coordinator (ACC)
منسق لجنة الاعتراض والتظلم
Appeals Committee Coordinator (ACC)
Member of OAAA staff assigned to provide administrative assistance to Appeals Committee
منسق لجنة الاعتراض والتظلم
موظف من الهيئة يتم تعيينه لتوفير الدعم الإداري للجنة الاعتراض والتظلم
Appeals Committee Member (ACM)
عضو لجنة الاعتراض والتظلم
Appeals Committee Member (ACM)
External Reviewer appointed to review an HEI’s appeal of an External Quality Assurance (EQA) activity
عضو لجنة الاعتراض والتظلم
مراجع خارجي يتم تعيينه لمراجعة اعتراض ترفعه مؤسسة تعاليم عال ما على عملية مراجعة خارجية
Articulation
إتاحة فرصة مواصلة الدراسة
Articulation
A process which grants the holder of a qualification access to a program, leading to a - typically higher level- qualification

إتاحة فرصة مواصلة الدراسة
عملية توفر لحامل مؤهل ما إمكانية التسجيل في برنامج يفضي إلى مؤهل، عادة ما يكون في مستوى أعلى من المؤهل الحالي
Assessment
تقويم
Assessment
The process of judging performance against specified targets/reference points
تقويم
عملية  الحكم على الأداء مقابل أهداف أو نقاط مرجعية محددة
Assessment Regulations
ضوابط التقويم
Assessment Regulations
The rules governing the process of collecting information about performance against specified targets/reference points
ضوابط التقويم
القواعد التي تحكم عملية جمع البيانات حول الأداء مقابل أهداف أو نقاط مرجعية محددة
Assistant Review Director (ARD)
مدير مراجعة مساعد
Assistant Review Director (ARD)
An OAAA member of professional (technical) staff or ER appointed to fulfil the task of assisting the Lead Review Director (LRD) in a network EQA; there may be one or two ARDs involved in an EQA Activity
مدير مراجعة مساعد
عضو من الهيئة أو مراجع خارجي يتم تعيينه لمساعدة مدير المراجعة الرئيس في عملية مراجعة خارجية لشبكة من المؤسسات، وقد يتم تعيين مساعد واحد أو مساعدين اثنين لبعض العمليات
Awarding Body
جهة مانحة للمؤهلات
Awarding Body
An organisation that issues education or training awards following formal assessment (for example, Academic Higher Education Institutions and their Affiliates, Technological Institutions, Professional Bodies and Technical and Vocational Education and Training Providers
جهة مانحة للمؤهلات
مؤسسة تُصدر مؤهلات تعليمية أو تدريبية بناء على نظام تقويم رسمي (على سبيل المثال: مؤسسات التعليم العالي الأكاديمية، والمؤسسات المرتبطة بها أكاديميا، والمؤسسات التي تقدم برامج التعليم التكنولوجي، والتعليم التقني/المهني والتدريب، والمؤسسات الاحترافية)
Back-Up Review Director
مدير عملية مراجعة احتياطي
Back-Up Review Director
An OAAA member of professional (technical) staff appointed to fulfill the role of  the Review Director in their absence, or support him/her should the need arise

 
مدير عملية مراجعة احتياطي
عضو من الكادر الفني للهيئة العمانية للاعتماد الأكاديمي يتم تعيينه ليقوم بدور مدير عملية المراجعة في حال غيابه، أو لمساعدته، إذا اقتضت الحاجة
Backup Review Director (BRD)
مدير مراجعة احتياطي
Backup Review Director (BRD)
An OAAA member of professional (technical) staff or External Reviewer appointed to fulfil the role of the RD in their absence, or support him/her should the need arise
مدير مراجعة احتياطي
عضو من الكادر الفني للهيئة العمانية للاعتماد الأكاديمي، أو مراجع خارجي، يتم تعيينه ليقوم بدور مدير عملية المراجعة في حال غيابه، أو لمساعدته، إذا اقتضت الحاجة
Band
النطاق التعليمي
Band
A cluster of levels on the OQF that reflect the education and training sectors. Access at OQF Level 1; Schooling at OQF Levels 2 to 4 and Higher Education (Post-School) at OQF Levels 5 to 10
النطاق التعليمي
مجموعة من المستويات في الإطار الوطني للمؤهلات، والتي تعكس القطاعين التعليمي والتدريبي حيث يقع المدخل للتعليم في المستوى الأول في الإطار الوطني للمؤهلات، ويقع التعليم المدرسي في المستويات من الثاني إلى الرابع، ويقع التعليم العالي (ما بعد المدرسي) في المستويات من الخامس إلى العاشر
Benchmark
نقطة قياس مرجعي
Benchmark
A reference against which comparison can be made
نقطة قياس مرجعي
مرجع يمكن المقارنة على أساسه
Call Back Interviews
مقابلات استرجاعية
Call Back Interviews
Brief interviews conducted by an EQA Panel, towards the end of an EQA Visit for which it has invited specific people to respond to specific issues, if required. 

مقابلات استرجاعية
مقابلات قصيرة يجريها فريق المراجعة الخارجي في نهاية الزيارة المتعلقة بعملية خارجية لضمان الجودة ، ويدعو لها اشخاصا محددين للإجابة على مسائل معينة، إذا دعت الحاجة لذلك.